Τους λόγους που τον οδήγησαν να αποσύρει τη στήριξή του από την πολιτική πρωτοβουλία της Μαρίας Καρυστιανού ανέλυσε ο πτέραρχος ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου, υποστηρίζοντας ότι στην πορεία διαπίστωσε πως η λειτουργία του εγχειρήματος δεν ανταποκρινόταν στις αρχές που ο ίδιος θεωρεί απαραίτητες για τη δημιουργία ενός πολιτικού κινήματος. Ο ίδιος είχε αρχικά εκφράσει δημόσια τη στήριξή του, θεωρώντας ότι η νέα προσπάθεια θα έδινε έμφαση και σε ζητήματα εθνικής σημασίας. Όπως εξήγησε, όμως, όσο περνούσε ο χρόνος διαπίστωσε ότι υπήρχαν σοβαρές ελλείψεις τόσο στη δομή όσο και στον τρόπο λήψης αποφάσεων.
Εξηγήσεις για την απόφασή του να αποχωρήσει
Μιλώντας για την αρχική του στάση, ο κ. Παπανικολάου ανέφερε: «Εγώ έστειλα βίντεο στήριξης με εθνικά θέματα θεωρώντας και προσδοκώντας σε αυτό που ξεκινούσε η κυρία Καρυστιανού. Στην πορεία, όμως, διαπίστωσα ότι δεν υπάρχουν συλλογικές και δημοκρατικές διαδικασίες που να ανταποκριθούν σε αυτά που πιστεύω». Όπως εξήγησε, η αρχική του συμμετοχή βασίστηκε στην προσδοκία ότι θα δημιουργούνταν ένα οργανωμένο πολιτικό σχήμα με συγκεκριμένες αρχές λειτουργίας και σαφές πολιτικό πλαίσιο.
Ο πτέραρχος ε.α. στάθηκε ιδιαίτερα στη λειτουργία του εγχειρήματος, εκφράζοντας την άποψη ότι ένα πολιτικό κίνημα δεν μπορεί να στηρίζεται αποκλειστικά σε πρόσωπα, αλλά απαιτεί συγκεκριμένους θεσμούς και συμμετοχικές διαδικασίες. Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Ένα κίνημα έχει κάποια χαρακτηριστικά και είναι γνωστό ότι πρέπει να υπάρχει συμμετοχή των πολιτών, διαδικασίες συλλογικές, διάλογος, δημοκρατική λειτουργία. Κανείς δεν τα έχει δει αυτά, ενδεχομένως να το έχει η κυρία Καρυστιανού στο μυαλό της να το κάνει σε 3-4 μήνες».
Με τη συγκεκριμένη τοποθέτηση άφησε να εννοηθεί ότι, κατά την εκτίμησή του, η προσπάθεια δεν είχε ακόμη αποκτήσει τα οργανωτικά χαρακτηριστικά που θα περίμενε κάποιος από έναν πολιτικό φορέα. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην εξωτερική πολιτική και στα εθνικά ζητήματα, τα οποία, όπως είπε, αποτελούσαν βασικό λόγο της αρχικής του εμπλοκής. Αποκάλυψε μάλιστα ότι πριν από την επίσημη διακήρυξη του κόμματος είχε απευθύνει σχετικό ερώτημα στη Μαρία Καρυστιανού. «Πριν από τη διακήρυξη του κόμματος μιλήσαμε με την Μαρία Καρυστιανού. Κάποια στιγμή ρώτησα αν υπάρχει κάποια γραμμή για τα εθνικά και μου απάντησε “θα ενημερώσω”. Είδα 1-2-3 ότι δεν υπάρχει κάποια ανταπόκριση και έτσι αν ερχόμουν να μιλήσω σε κάποια εκπομπή και με ρωτούσαν δεν θα ήξερα τι να πω».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η απουσία συγκεκριμένων θέσεων τον έφερε σε δύσκολη θέση, καθώς δεν θα μπορούσε να εκπροσωπήσει δημόσια μια πολιτική προσπάθεια χωρίς ξεκάθαρο πρόγραμμα σε τόσο κρίσιμα ζητήματα. Ο κ. Παπανικολάου υποστήριξε ότι δεν έλαβε την απόφασή του βιαστικά, αλλά περίμενε επί μεγάλο χρονικό διάστημα να υπάρξει ενημέρωση και συγκεκριμένες προτάσεις. Όπως είπε: «Είχα επανειλημμένως απευθυνθεί για το πρόγραμμα που αφορούσε την εξωτερική πολιτική, περίμενα καρτερικά, δεν πήρα κάποια απάντηση. Τα πράγματα δεν πήγαιναν όπως περίμενα γι’ αυτό ανακοίνωσα την αποχώρησή μου, δεν είναι κάτι προσωπικό».
Με τη δήλωσή του επιχείρησε να ξεκαθαρίσει ότι η αποχώρησή του δεν σχετίζεται με προσωπική διαφωνία με τη Μαρία Καρυστιανού, αλλά αποκλειστικά με ζητήματα πολιτικής οργάνωσης και προγραμματικών θέσεων. Καθ’ όλη τη διάρκεια των δηλώσεών του, ο πτέραρχος ε.α. φρόντισε να διαχωρίσει την προσωπική του εκτίμηση προς τη Μαρία Καρυστιανού από την πολιτική του αξιολόγηση για το εγχείρημα. Όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις του, θεωρεί ότι η προσπάθεια βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και ενδεχομένως να αποκτήσει στο μέλλον πιο ολοκληρωμένη δομή. Ωστόσο, όπως υποστήριξε, στην παρούσα φάση δεν μπορούσε να συνεχίσει να τη στηρίζει, καθώς δεν υπήρχαν οι προϋποθέσεις που ο ίδιος θεωρεί αναγκαίες.